Artiklid
- Üksikasjad
Mirko Ojakivi
Peale finantsinspektsiooni võtab teravalt sõna ka Eesti fondihaldurite liit.
Pankade seljatagust kaitsma hakanud järelevalveorgan finantsinspektsioon tegi kogumispensioni teise samba maksete ajutist peatamist puudutava analüüsi, mille tulemustest selgus, et inimestel on õigustatud ootus saada hoolimata majandusolukorrast oma pensionisambasse ka riigilt raha.
Pensionifondidesse sissemaksete tegemise peatamine võib endas sisaldada märkimisväärseid õigusriske, mis võivad realiseeruda nõuete esitamises riigi või ka pensionifondi valitsejate vastu, märgib finantsinspektsiooni juht Raul Malmstein. Finantsinspektsioon rõhutab, et isikul ei ole seaduse kohaselt võimalik enam lepingust väljuda. Sellega võidakse antud juhul olulisel määral rikkuda vabatahtlike liitujate õigusi, sest isikut kohustatakse lepingut jätkama oluliselt teistes tingimustes.
Kümnest õiguslikust argumendist koosnevast finantsinspektsiooni seisukohast jääb kõlama pankadele sobiv arvamus, et teise samba sissemaksete ajutise peatamisega muudetakse olulisel määral kohustusliku pensionifondi toimimise põhialuseid ja riigile võib sellega kaasneda ulatuslikke kahjunõudeid.
Tõime oma seisukohas välja võimalikud õiguslikud tagajärjed, mis otsusega kaasneksid, kommenteeris finantsinspektsiooni kommunikatsioonijuht Malle Aleksius.
Finantsinspektsiooni juht Malmstein selgitas rahandusministrile, et kuna enamik pensionifonde on end müües reklaaminud lubadusega, et riik lisab kliendi igakuistele maksetele omalt poolt neli protsenti, siis võivad riigi maksete lakkamisel tekkida võlaõiguslikud tagajärjed.
Finantsinspektsiooni hinnangul võib võimalike nõuete esitamine tugevasti kõigutada kohustusliku kogumispensioni süsteemi stabiilsust ja usaldusväärsust, mis võib mõjutada finantssektori usaldusväärsust laiemalt, kuna süsteemis tegutsevad lepingu osapoolena eraõiguslikud finantsteenuse osutajad, kes on teenuse müümisel heauskselt lähtunud riigi poolt seni esitatud teabest, selgitas Malmstein rahandusminister Ivari Padarile.
Lisaks ei pea Malmstein praeguses majandusolukorras mõistlikuks kogumispensionisüsteemi ajutiselt muuta, sest see on tugevas vastuolus pikaajaliste investeeringute valitsemise põhimõtetega.
Osakute keskmine soetushind kujuneb turu eri faasides, mistõttu on regulaarse osaku omandamise lõpetamine turu põhjafaasis, kus fondi alusvaraks olevad väärtpaberihinnad on madalad, majanduslikus mõttes äärmiselt kaheldava iseloomuga, ning võib hiljem süsteemi tootluse osas tuua raskeid tagajärgi, lisas Malmstein.
Peale finantsinspektsiooni on valitsuse kavandatava kogumispensioni maksete külmutamise vastu jõuliselt asunud Eesti fondihaldurite liit.
Riigikogule, valitsusele ja Eesti Pangale saadetud kirjas selgitavad kõiki suuremaid kogumispensioni fonde haldavad inimesed, et sissemaksete 2011. aastani peatamine õõnestaks penisonisüsteemi usaldusväärsust ja vähendaks tulevikus pensionide suurust.
Lisaks ennustab fondihaldurite liit, et kui riik peaks otsustama, et ei tee ajutiselt kohustusliku kogumispensioni fondidesse täiendavat nelja protsendi suurust makset, võivad alata kohtuprotsessid, kus omal soovil süsteemiga liitunud nõuavad kogumispensionisüsteemist väljaastumise võimalust.
Kogumispensionisüsteemiga on liitunud üle 581 000 inimese, neist vabatahtlikult ligi 414 000. Fondihaldurid kardavad, et kui liitunutele antakse võimalus süsteemist väljuda, siis võib lahkujaid olla isegi 70 protsenti.
Fondihaldurite liidu juhatuse liikme Ege Metsandi sõnul piisaks vaid ühest kohtulahendist, kui enamik vabatahtlikke liitujaid hakkaks nõudma süsteemist lahkumist.
Need oleksid kõik valdavalt emotsionaalsed otsused ja sellest piisaks, et kogu süsteem kokku kukutada. Teist korda vabatahtlikkuse alusel sellist süsteemi üles ehitada ei õnnestu, sest poleks liitujaid, selgitas Metsandi.
Ajutine külmutamine vähendaks tulevikus pensione
Eesti fondihaldurite liidu arvutuste kohaselt tähendaks Eesti keskmist palka teenivale teise sambaga liitunule 18-kuuline sissemaksete peatamine tulevikus viis protsenti väiksemat pensioni.
Arvutuste aluseks on võetud nii sissemaksete suurus kui ka nendelt oodatava tulususe kaotus. Riigipoolsete maksete peatumisel kaotaks praegu keskmist palka teeniv kogumispensionisüsteemiga liitunu 30 aasta pärast oma pensionifondi väärtusest 40 000 krooni ehk umbes kolm protsenti tulevasest pensionist. Kui inimene loobuks ka enda sissemaksest, siis oleks kaotus tulevikus viieprotsendine.
Tegelikkuses võib aga tulevane penisonikaotus suuremaks osutuda, sest praegu on eri aktsiate ja fondide osakute väärtused majanduslanguse tõttu madalseisus ning jättes selle olukorra kasutamata, jäävad teise sambaga liitunud tulevasest tõusust ilma ehk tõusupotentsiaal jääb kasutamata.
Valitsuskoalitsioonis on arutlusel euroga liitumise kriteeriumide täitmiseks kuni 2011. aasta alguseni kogumispenisoni süsteemi külmutamine. Eile teatasid sotsiaaldemokraadid, et nad ei toeta teise samba sissemaksete ajutist peatamist ilma hiljem seda liitunule hüvitamata.
Teise sambaga liitujatel on õigustatud ootus, et riik täidab oma kohustused, ütles riigikogu sotsiaaldemokraatide fraktsiooni esimees Eiki Nestor.
Praegu maksab kogumispensionisüsteemiga liitunu oma palgast kaks protsenti ja riik neli protsenti liitunu valitud kogumispensioni fondi.
- Üksikasjad
Agne Narusk
Erasektorist otsivad raha eest abi töötajad, kes aimavad oma koondamist ette.
Tööturuameti karjäärinõustaja jutule pääsemiseks peab sageli ootama järjekorras mitu nädalat, sellest on saanud ümber- ja täiendusõppe järel kõige nõutum teenus. Kui Harjumaal tuleb abivajajal nõustamist oodata ühe kuu jagu või rohkemgi, siis näiteks Hiiumaal võib karjäärispetsialisti konsultatsioonile pääseda veel samal päeval. Linnalegend räägib, et järjekordade põhjuseks on asjaolu, et koolitust pole tööturuametist muidu võimalik saadagi, kui pole enne karjäärinõustaja jutul käinud.
Tööturuameti (TTA) peadirektori Tiina Ormissoni sõnul saadetakse koolitussooviga töötu või tööotsija karjäärinõustaja juurde siis, kui konsultant näeb, et ilma ei saa.
Koondamishirmus kliendid
Sugugi kõik ei vaja karjäärinõu. Väga paljud teavad täpselt, mida nad edasi teha tahavad, ütles Ormisson. Kui aga inimesel pole absoluutselt aimu, millises suunas tegutseda, siis soovitab konsultant karjäärinõustaja juurde aja kinni panna. Ning vastupidi: Ormissoni sõnul pole sugugi harvad need juhud, kui inimene hindab end selgelt üle. Ka siis antakse kaasa soovitus külastada karjäärinõustajat. Igal inimesel, kes ise karjäärinõustaja teenust küsib, on õigus seda ka saada.
Karjäärinõustaja Tiina Saar pakub nõustamist tasulise teenusena. Tulevad need, kes tunnevad, et töökoha kaotus on silmapiiril, ütles Saar. Need, kes juba on koondatud, ei taha üldjuhul raha tasulise teenuse peale enam kulutada. Inimesi huvitavad võimalused ja soovitused, kuhu reaalselt pöörduda, kustkaudu edasi liikuda, loetles Saar. Minu vanim klient on olnud 60-aastane, kahe kõrgharidusega, kes ka tuli koondamishirmus.
Saare hinnangul puudub enamikul täiskasvanutel igasugune arusaam, mis see karjäärinõustamine üldse on. Segasel ajal on alati ka libanõustajaid, kes keskenduvad pigem CV sisule.
Nõustamine
Karjäärinõustamist pakuvad erinevad sektorid:
noortele vanuses 726 elu-aastat osutavad teenust maakondlikud noorte teavitamis- ja nõustamiskeskused.
Kõrgkoolide karjääriteenistuste sihtrühm on ülikooli sisse-astujad, tudengid ja vilistlased.
Tööturuamet aitab tööturuteenuste ja -toetuste seaduse järgi karjäärinõustamisega töötuid, tööotsijaid ja töö- või teenistussuhte lõpetamise kohta teate saanud tööotsijaid.
ESF-i toel saab TTA karjäärinõustamisteenust osutada ka töölkäijatele ja õpilastele.
- Üksikasjad
Ametiühingute Keskliidu (EAKL) ja Tööandjate Keskliidu esindajad arutasid täna, kas ja kuidas oleks üha kasvava tööpuuduse tingimustes võimalik jõustada uut töölepingu seadust. Kohtumisel otsuseid vastu ei võetud, kaardistati võimalikke variante, uuesti kohtutakse järgmisel nädalal.
Töötukassa kulude hüppeline tõus on reaalsus. Kui 2008. aasta jaanuaris moodustas töötuskindlustushüvitiste väljamaksete summa 10,8 miljonit krooni, siis aasta hiljem juba 40,9 miljonit. Veebruaris olid kulud veelgi kasvanud - mulluselt 12,4 miljonilt kroonilt 54,3 miljonile tänavu.
"Kui olud on sedavõrd muutunud ning uue tingimusena on valitsus lisanud soovi minna võimalikult kiiresti üle euro kasutamisele, ei saa tõsimeeli väita, et lahenduse võti peitub töötajatele makstavates kindlustushüvitistes", rõhutas EAKLi esimees Harri Taliga.
Töötuskindlustuse jätkusuutlikkust mõjutab EAKLi hinnangul majanduskriisist tingitud töötuse järsk kasv. Kui 2008. aasta algul oli oli uusi töötuskindlustushüvitise saajaid 1001 (jaanuaris) ja 843 (veebruaris), siis tänavu kuba ligi 5 kordasuuremad - vastavalt 4575 ja 4061. Mullu jaanuaris maksti töötuskindlustuse hüvitist 3204 ning veebruaris 3803 töötule, tänavu olid need näitajad 10087 ja 13365.
Lisainfo:
Harri Taliga, EAKLi esimees, tel 6412 800
EAKLi infojuht Siiri Rebane, 6412 808; 58 19 04 00
- Üksikasjad
Helve Toomla
jurist
Tööandja esitas allkirjastamiseks uue töölepingu, milles on senisega võrreldes palju muudatusi, sh väiksem palk. Väidetakse, et uue lepingu sõlmimist nõuab uus töölepinguseadus.
Päris kindlasti ei nõua uus töölepinguseadus, mis praeguse seisuga peaks jõustuma 1. juulil, senise töölepingu tingimuste muutmist, veel vähem siis uue lepingu vormistamist. Sisuliselt on tegemist senise lepingu tingimuste muutmisega, mida nii nüüd kui ka pärast uue seaduse jõustumist saab teha üksnes poolte kokkuleppel. Inimene, kellele uus tööleping või selle muudatus esitatakse, peaks väga hoolikalt kaaluma, kas olla uute tingimustega nõus või mitte. Allkiri tähendab nõusolekut.
Käin kord kuus Tallinnas koosolekul. Alustan Viljandist sõitu hommikul kell 7 ja jõuan õhtul koju kell 20.30. Tööpäev on kella 817. Kas mul on õigus nõuda ületundide eest maksmist?
Täpset vastust ei saa anda, sest pole teada, kas väljasõitu enne ettenähtud tööaja algust nõuab tööandja ja kas hilisem saabumine on tingitud tööülesannete täitmisest. Kui küsija on ise oma tööaja ja liiklemisvõimaluste üle nii otsustanud, siis ei ole tegemist ületunnitööga, sest viimane eeldab poolte kokkulepet.
- Üksikasjad
Urmas Seaver, vanemtoimetaja
Sotsiaalminister Hanno Pevkuri sõnul neelavad 1. juulist töötutele kehtima hakkavad uued hüvitised sedavõrd palju lisaraha, et need tuleks edasi lükata.
Rahandusministeeriumi majandusprognoosile toetuv Pevkur kinnitas, et esimese sammuna tuleb töötukassasse raha juurde saamiseks tõsta 1. juulist töötuskindlustuse maksu praeguselt 0,9 protsendilt kolmele.
See tähendab, et kui praegu läheb inimese palgast töötukassasse 0,6 protsenti ja tööandja lisab sellele 0,3 protsenti, siis maksutõusu korral hakkab inimese palgast sinna minema kaks protsenti ja tööandja lisab sellele ühe protsendi.
Ministri sõnul näitavad aga arvutused, et hoolimata maksu tõstmisest võib üha suureneva töötuse tõttu tuleval aastal töötukassa raha ikkagi otsa lõppeda ning igal juhul tuleb 1. juulil kehtima hakkavate uute hüvitistega midagi ette võtta.
Majandusministeeriumi prognoos pakub tänavuseks töötuse määraks 12,5 protsenti ning tuleval aastal juba üle 15 protsendi.
Hüvitised suurenevad
Uute hüvitistena peaks kehtima hakkama põhimõte, et ka vabatahtlikult töölt ära läinud inimene saaks töötutoetust, samuti peaksid suurenema töötutele mõeldud hüvitised esimese saja päeva eest praeguse 50 protsendi asemel 70 protsenti palgast ning järgmise 260 päeva eest praeguse 40 protsendi asemel 50 protsenti palgast.
Need uuendused võivad tänavu neelata töötukassa eelarvest 800 miljonit krooni. Pevkuri sõnul peab valitsus jälgima ka avaliku sektori üldist rahavoogu, sest eesmärgiks võetud eurole üleminek nõuab, et riigieelarve defitsiit ei tohi olla üle kolme protsendi.
Töötutele mõeldud lisahüvitised kiideti heaks ametiühingute keskliidu nõudmisel eelkõige seetõttu, et uus, 1. juulil kehtima hakkav töölepinguseadus muutis töötajate koondamise ja vallandamise tööandjatele hõlpsamaks.
Minister ütles, et töötukassa seisu parandamiseks on olemas kolm põhimõttelist lahendust: lükata edasi töölepinguseadus ja töötuskindlustusseaduses olevad uued hüvitised, lükata edasi vaid töötuskindlustusseaduses olevad uued hüvitised või tõsta kindlustusmaksu veelgi suuremaks kui kolm protsenti.
Pevkur ütles, et ootab tööandjate keskliidult ja ametiühingute keskliidult nüüd kokkulepet ja ettepanekut, mida valitsus kaaluda saaks ja millega riigikogu ette läheks.
Ministri sõnul ei toeta ta kindlasti veelgi suuremat maksutõusu ning samuti pole tema sõnul hea lahendus ka see, kui uusi hüvitisi vaid osaliselt edasi lükataks.
Kokkulepele jõudmine raske
Seega jääb üle kaks võimalust: kas edasi lükata töölepinguseadus ja hüvitised koos või ainult hüvitised. Tööandjad ja ametiühingud on selles osas seni olnud risti vastupidisel seisukohal.
Tööandjad peavad õigeks pelgalt hüvitiste edasilükkamist, kuid ametiühingute hinnangul ei tuleks see kõne alla ja koos uute hüvitistega tuleks edasi lükata ka koondamist hõlbustav töölepinguseadus.
Ametiühingute keskliidu esimees Harri Taliga ütles, et tööandjate ja töövõtjate esindajad kavatsevad sel nädalal kohtuda. «Vaatame töötukassa arvutused üle ja siis vaatame, kas meil õnnestub leida ühist arusaama asjast,» lisas ta.
Kui tööandjad ja ametiühingud kuidagi kokkuleppele ei jõua, tuleb võimuliidul endal mingi lahendus leida. Kuid ka kolme võimupartei vahel võib siin tuliseks vaidluseks minna, sest näiteks sotsiaaldemokraadid on seni jõuliselt toetanud ametiühingute seisukohta, kuid mitmed Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica Liidu poliitikud on pooldanud uute hüvitiste edasilükkamist.
Võimalikud lahendused
Lükata edasi 1. juulil kehtima hakkav töölepinguseadus ja töötuskindlustusseaduses olevad töötutele mõeldud uued hüvitised. Töölepinguseaduse edasilükkamise äge vastane on tööandjate keskliit. Seda pooldavad ametiühingute keskliit ja võimuliidus olev Sotsiaaldemokraatlik Erakond.
Lükata edasi vaid töötuskindlustusseaduses olevad töötutele mõeldud uued hüvitised. Sellele on vastu ametiühingute keskliit ning võimuliidus olev Sotsiaaldemokraatlik Erakond. Seda toetavad tööandjate keskliit, samuti mitmed Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica poliitikud.
Tõsta töötuskindlustusmaksu mitte ainult praegu plaanitava kolme protsendini, vaid veelgi enam. Sellele on vastu reformierakondlasest sotsiaalminister Hanno Pevkur.
Vähendada 1. juulil kehtima hakkavaid hüvitisi või lükata need osaliselt edasi. Reformierakondlasest sotsiaalminister Hanno Pevkur ei pea seda heaks lahenduseks, sest see nõuab valitsuselt eelarvedefitsiidi tõttu kärpeid mõnes muus valdkonnas.
Allikas: PM
Lehekülg 1434 / 1663
