Artiklid
- Üksikasjad
Agne Narusk
Uus töölepinguseadus ei nõua uute töölepingute sõlmimist. Piisab lepingu lisast.
Uue töölepinguseaduse tulek ei tähenda seniste töölepingute kehtetuks muutumist, ükski paragrahv ei nõua vanade lepingute lõpetamist ja uute sõlmimist. Küll tuleb lepingud kriitilise pilguga üle vaadata, et kõik punktid oleks vastavuses uue seadusega.
Sama leping läheb edasi, ainult et see tuleb kriitiliselt üle vaadata ja välja jätta need tingimused, mis ei ole uue seadusega kooskõlas, ütles tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja Niina Siitam Maalehele. Näiteks hüvitised ja lisatasud lähevad 1. juulil jõustuva seadusega vastuollu. Neid tingimusi, mida on vaja muuta uuest seadusest lähtuvalt, muudetakse lepingu lisaga.
Teatud tingimustel võib uue töölepingu sõlmimine isegi olla uue töölepinguseaduse jõustudes õigustatud, ütles Eesti Päevalehele kaubandus-tööstuskoja jurist Mait Palts. Kui väga ammu sõlmitud lepingut tuleb väga suures mahus uuele seadusele kohaldada, siis võib kõne alla tulla täiesti uue lepingu vormistamine, selgitas ta. Kuid see peab toimuma poolte kokkuleppel.
Vassimist jagub
Viimasel ajal on üha rohkem inimesi toimetuselt küsinud, kas peab ikka paika tööandja väide, et juba nüüd tuleb sõlmida uus tööleping, et asjad oleksid korras selleks ajaks, kui seadus kehtima hakkab. Inimeste huvi selle teema vastu kinnitas ka jurist Helve Toomla, kes vastab kord nädalas tööinspektsiooni nõuandetelefonile. Tööandja esitas allkirjastamiseks uue töölepingu, milles on senisega võrreldes palju muudatusi, sealhulgas väiksem palk. Väidetakse, et uue lepingu sõlmimist nõuab uus töölepinguseadus, refereeris Toomla tüüpilist küsimust.
Vahel kaasneb uue lepinguga uue katseaja kehtestamine, mis tähendab tööstaai uut algust sama tööandja juures. Ühtlasi annab see tööandjale õiguse lõpetada tööleping hüvitist maksmata, kui tööandja leiab, et katseaega ei läbitud edukalt. Enamik muudatusi, mida tööandjad püüavad uut seadust ettekäändeks tuues uude töölepingusse kirjutada, teenivad üht eesmärki: kui tuleb koondada, peab senisest vähem hüvitist maksma. Nii praeguse kui ka uue töölepinguseaduse järgi, mis peaks jõustuma 1. juulil, saab kehtiva töölepingu tingimusi muuta üksnes poolte kokkuleppel, rõhutas Toomla. Palga ja tööaja vähendamine jms muudatused tuleb poolte kokkuleppel panna kirja juba olemasolevasse töölepingusse.
Kirjalik tööleping ei kao kuhugi
Töölepinguseaduse eelnõu ühes variandis nähti ette, et kirjalik tööleping kaob, piisab suulisest lepingust. See on ilmne liialdus, tööleping peab endiselt olema kirjalik, rõhutas jurist Niina Siitam aprillis Maalehele antud intervjuus.
Tulevane seadus aktsepteerib aga kõiki kirjalikke vorme, mida on võimalik taasesitada. Seega võib kokku leppida ka näiteks meili teel, selgitas Siitam.
Näiteks tööandja saadab töötajale meili, et ta teeb ettepaneku muuta töölepingu tingimusi. Ja töötaja vastab talle meili teel, et jah, ta on nõus. Või ei ole nõus. Prindib meili välja, paneb lepingu juurde ja see kirjutatakse alla. SMS näiteks aga lepingu sõlmimiseks ei sobi, sest SMS-i ei ole hiljem võimalik taasesitada. Lepinguid võib sõlmida ka interneti teel, kui need on digiallkirjastatud.
Pikemalt loe: www.ti.ee
- Üksikasjad
Täna toimunud kahepoolsel kohtumisel tööandjate keskliidu ja ametiühingute keskliidu juhtide vahel tõdeti, et kokkulepe uue töölepingu seaduse muutmiseks jäi saavutamata. Sellega loevad osapooled kahepoolsed läbirääkimised töölepingu seaduse jõustumise küsimuses lõppenuks.
Tööandjate keskliidu hinnangul peab töölepingu seadus jõustuma muutumatul kujul ning kokkulepitud ajal 01. juulil 2009.a. ning töölepingu seaduse jõustumisega kaasnevad kulud tuleb katta laekuvatest töötuskindlustuse maksetest.
Ametiühingute keskliit on korduvalt rõhutanud, et uut töölepingu seadust ei saa jõustada valikuliselt ning et töötuskindlustuse maksemäärade tõus on tingitud eelkõige majanduskriisist ja töötute arvu kasvust.
Poolte hinnangul ei ole välistatud töötuskindlustuse maksete suurendamine üle 3% alates 01.01.2010. Ettepaneku konkreetsete maksemäärade kehtestamiseks teeb Töötukassa nõukogu sügisel sõltuvalt tööturul valitsevast olukorrast. Kõrgemate maksemäärade rakendamine alates 01.01.2010.a. eeldab töötuskindlustuse seaduses töötuskindlustuse maksemäärade ülempiiri tõstmist tänavu sügisel.
Lisainformatsioon:
Tarmo Kriis 6999301
Harri Taliga 55534840
- Üksikasjad
Kuigi riigiametnikele makstakse palka ühtse palgaastmestiku alusel, on tekkinud olukord, kus ühes ministeeriumis teenib personalijuht 21 000 krooni, tema kolleeg saab aga kuu lõpus kaks korda rohkem palka.
Uurides Eesti 11 ministeeriumis ametnikele makstavat palka, selgub, et sama tööd tegevate ametnike sissetulekute vahe võib olla pea kahekordne.
Näiteks sotsiaalministeeriumi personalijuhi kuuteenistus on 21 000 krooni, 900 krooni enam teenib tema kolleeg kultuuriministeeriumist. Rahandus- ja välisministeeriumi personalijuhid saavad neist aga 20 000 krooni rohkem palka, kusjuures lõviosa sellest moodustavad erinevad lisatasud.
Välisministeeriumi selgituse kohaselt on tegemist diplomaatilise ametikohaga. «Tavapäraselt on sellel kohal suursaadiku tasemeni jõudnud diplomaat, kellel on juba märkimisväärne välisteenistuse staa ja diplomaatiline teenistusaste ning sellele vastavad lisatasud,» selgitas ministeerium personalijuhile makstavaid lisatasusid, mis kergitavad 19 500-kroonise põhipalga kahekordseks.
Samuti saab välisministeeriumi personaliosakonna peadirektor lisatasu näiteks ligi 600 inimese roteerimist ja tagasipöördumist korraldava komisjoni töö juhtimise ja ministeeriumi majanduslike huvide deklaratsiooni hoidjaks olemise eest.
Lisatasu kergitab palka
Tänu lisatasudele kahekordistus ka justiitsministeeriumi personalitalituse juhi sissetulek. Ministeeriumi arendus- ja personalitalituse juhataja põhipalk on 15 000 krooni, kuid koos lisatasudega kujunes mullu tema keskmiseks kuusissetulekuks aga ligi 34 000 krooni.
Millised lisatasud konkreetselt personalijuhi palka kergitasid, ministeerium täpsustada ei soovinud. Vastuses viidati vaid avaliku teenistuse seadusele, mis lubab maksta lisatasusid näiteks nii tööstaai, võõrkeelte oskuse kui ka akadeemilise kraadi eest.
Üks referent teenib poole rohkem
Ka sama tööd tegevate madalamate ametnike sissetulekud erinevad eri ministeeriumides üsna palju.
Näiteks kultuuriministeeriumis teenib sekretäri ülesandeid täitev referent ligi 9700 krooni kuus, umbes kilomeetri kaugusel rahandusministeeriumis on sama tööd tegeva ametniku sissetulek poole suurem ehk 15 000 krooni.
Rahandusministeeriumi kinnitusel koondati mullu pea pooled referendid, mistõttu kasvas nii tööle jäänud ametnike vastutus kui ka töökoormus. Ministeeriumi kinnitusel on selle töö tegijate keskmise palga tõus osaliselt seotud sellega, et koondati just madalama palgaga referendid.
Teistes ministeeriumides jääb sekretäri töö tegijate, kes on ametis referentide, dokumendihalduse konsultantidena, kantseleiametnikena, kuupalk 10 000 ja 12 000 vahele. Ligi 13 500-kroonist palka makstakse vaid sise-, majandus- ja keskkonnaministeeriumis.
IT-juhtide sissetulek
IT-juhtidest on õige suurem sissetulek rahandusministeeriumi IT-juhil, kelle kuupalk oli mullu 44 000 krooni. Enamik ministeeriumide IT-juhte teenib 35 000 kuni 40 000 krooni, kusjuures reeglina on nende põhipalk veerandi võrra väiksem.
Tänu lisatasudele kahekordistub välisministeeriumi infotehnoloogia osakonna peadirektori palk. Tema põhikuutasu on 19 500 krooni, millele lisanduvad lisatasud staai ja diplomaatilise teenistusastme eest. Samuti on talle makstav lisatasu seotud üle 40 välisesinduse IT-üksuste arenduse ja hooldusega ning ta saab asendustasu diplomaatilise julgeoleku osakonna peadirektori ülesannete täitmise eest. Kõik need lisatasud kergitavad kuusissetuleku 40 000 kroonini.
Põhipalgast veidi väiksemat lisatasu saab ka haridusministeeriumi IT-juht, kellel iga kuu lisandub pangaarvele lisaks 19 000-kroonisele palgale ka pea 16 000-kroonine lisatasu. Selle maksmist põhjendatakse sellega, et IT-juht koordineerib ka ministeeriumi hallatavate asutuste info- ja kommunikatsioonitehnoloogia alaseid tegevusi, kus puudub eraldiseisev IT üksus.
Postimehel ei õnnestunud saada põllumajandusministeeriumi IT-juhi palgaandmeid. Justiitsministeeriumi kinnitusel neil IT-juht puudub, kuna nii ministeeriumi kui ka selle haldusala IT- küsimustega tegeleb registrite ja infosüsteemide keskus.
Postimees.ee uuris ka ministeeriumide nõunike ja osakonnajuhatajate sissetulekute suurust ja selgus, et siin valitsevad suured palgavahed mitte eri ministeeriumide, vaid ühe asutuse siseselt.
Näiteks rahandusministeeriumis jäävad nõunike palgad 17 400 ja 40 000 krooni vahele. Siseministeeriumis teenib üks osakonnajuhataja kuus 25 000 krooni, samal ajal kui tema sama ametinimetust kandvale kolleegile makstakse 20 000 krooni rohkem palka.
Ministeeriumid põhjendavad nõunike ja osakonnajuhatajate palkade suurt vahet erinevate tööülesannete ja vastutusega.
Hanneli Rudi
- Üksikasjad
Valitsus otsustas esmaspäeva õhtul kärpida kõikide ministeeriumiametnike palku kaheksa protsenti.
Peaminister Andrus Ansip märkis ERR-le antud intervjuus, et väheneb nii tema kui ka ministrite palk.
Ansipi sõnul puudutab palgakärpe otsus ministeeriumiametnikke. Teiste riigipalgaliste kärbe tuleb ilmselt väiksem. Ansipi sõnul on palgad erinevad, mistõttu kõikide palkade võrdne kärpimine pole mõeldav.
Ministeeriumid peavad kulusid kärpima teisel poolaastal 11,8 protsenti.
Samuti leppis valitsus kokku 2,3 miljardi krooni eest uute mittemaksuliste tulude leidmises.
Veel maikuus tahab valitsus kokku saada 5,5 miljardi kroonise teise negatiivse lisaeelarve, mille eesmärgiks on mahtuda kolme protsendi valitsussektori eelarvedefitsiidi raamesse.
Valitsus otsustas moodustada uue töölepinguseaduse muutmiseks töörühma, kuhu kuuluvad koalitsioonierakondade esindajad. Ministeeriumid peavad esitama oma
kokkuhoiueelarved rahandusministeeriumisse.
Uuesti koguneb valitsus eelarvet arutama nädala pärast, esmaspäeval kell 17. Valitsus on sel aastal juba parandanud valitsussektori eelarvepositsiooni kümne miljardi krooni ulatuses.
Andrus Karnau
Toimetas: Erik Henno
- Üksikasjad
Sotsiaalministeeriumi tööala asekantsler Egle Käärats reedesel pressikonverentsil, et töötukassa pakutavate tööturukoolituste kasutamine muudetakse senisest mugavamaks.
Kui praegu saab tööturukoolitusel osaleda ainult töötu ning kui ta saab pikema koolituse ajal tööpakkumise, siis peab ta valima tööle mineku ja koolituse jätkamise vahel, siis varsti peaks see Kääratsi sõnul muutuma.
«Selleks, et sellist olukorda vältida ja tõesti inimestele anda võimalus nendele vajalik koolitus lõpuni käia, mis omakorda tähendab, et ka seda koolitusraha me kasutaksime mõistlikult ehk et pooleli jäänud koolitus on selgelt ebamõistlik ressursikasutus, on ette valmistatud seadusemuudatus, mis lubaks juba alustatud tööturukoolituse lõpetada ka siis, kui inimene on selle koolituse ajal töö leidnud,» rääkis Käärats.
Teine muudatus on Kääratsi sõnul seotud tööturukoolituste kestusega. Tema sõnul on plaanis anda inimestele võimalus ka pikematel, kuni kaks aastat kestvatel koolitustel osalemiseks, kuid sellest ei tohiks järeldada seda, et tööturukoolitusest saaks alternatiiv tasemeõppele ehk ülikoolis käimisele.
«See on tõesti koolitus, mis põhineb individuaalsel tööotsimiskaval, see on koolitus, mis peab inimest otse objektiivselt tööle aitama,» rääkis Käärats.
Kolmandaks muudatuseks on sügiseks planeeritav individuaalne koolituskaart, mis annaks töötule võimaluse kasutada kokkulepitud summas koolitust väljaspool töötukassat. Koolituse maksaks kinni töötukassa ja see oleks seotud töötu individuaalse tööotsimiskavaga.
«See annab alternatiivse viisi kiiresti või erandlikke koolitusi kasutada, eesmärgiga saada inimesed ruttu iseseisvalt toimetama rahuldustpakkuvale tööle,» rääkis Käärats.
Marina Lohk
Lehekülg 1404 / 1653