Artiklid
- Üksikasjad
Helve Toomla, jurist
Tööandja esitas mulle allkirjastamiseks töölepingu lisa, millega vähendatakse palka. Tööinspektori luba selleks ei ole. Kas palga vähendamisest oleks pidanud kuu aega ette teatama? Kas mul on õigus tööleping nüüd lõpetada ja saada töötuskindlustushüvitist?
Palga vähendamiseks on tööandjal kaks võimalust. Esiteks: töölepinguseaduse (TLS) § 68 ütleb: juhul, kui tegemist on töömahu või tellimuste ajutise vähenemisega, võib tööandja vähendada töötaja tööaega kuni 40% ning maksta selle võrra vähem palka või saata ta nn sundpuhkusele puhkusetasuga vähemalt 60% palga alammäärast (2610 krooni kuu kohta). Et seda õigust kasutada, peab tööandjal olema nii tööinspektori kui ka töötaja nõusolek.
Osalist tööaega või osaliselt tasustatavat puhkust saab anda kuni kolmeks kuuks aastas. Töötajale tuleb sellest kirjalikult teatada vähemalt kaks nädalat ette. Selle aja jooksul peab töötaja otsustama, kas ta võtab tööandja pakkumise vastu, lõpetab oma töölepingu TLS § 82 alusel tööandjapoolse lepingutingimuste rikkumise tõttu või ei soovi kasutada kumbagi varianti ning nõuab töölepingu tingimuste täitmist, s.t tööd ja palka. Kui tööandja teda kokkulepitud tööga kindlustada ei saa, on sisuliselt tekkinud tööseisak.
Tööseisaku aja eest tuleb maksta vähemalt töölepingus kokkulepitud põhipalka. Sellist osalist tööaega ja puhkust töölepingus ei kajastata. Kui lubatud ja kokkulepitud aeg saab täis, jätkatakse töölepingu täitmist seniste tingimuste kohaselt.
Poolte kokkuleppel
Teine lugu on töölepingu muutmisega poolte kokkuleppel. Tööandjal ei ole õigust ühepoolselt ühtki töölepingu tingimust muuta, ka mitte palgatingimusi. Formaalselt on küll kehtiv TLS-i § 64 lg 1, mis kunagi andis tööandjale õiguse muuta töö tasustamise aluseid, kuid kuna hilisem norm palgaseaduse § 4 lg 1 lubab palgatingimusi muuta ainult poolte kokkuleppel, siis ei ole tööandjal enam õigust ka palga maksmise aluseid ühepoolselt muuta.
Seega peab tööandja, kui ta ei suuda enam töölepingus kokkulepitud palka maksta, taotlema töötaja nõusolekut lepingu muutmiseks. Tööinspektori luba vaja ei ole. Etteteatamise kohustust ega selle tähtaega siin pole, kuid viisaka kohtlemise nõue eeldab, et töötajale antakse järelemõtlemiseks aega. Kui aga tööandja siiski nõuab viivitamatult lepingule allkirja, peaks töötajal olema meelekindlust seda mitte kohe teha, vaid ikka kaaluda, kas ja kuidas ta pakutud palgaga toime tuleb.
Töötaja keeldumise korral jäävad kehtima senine palk, tööaeg ja kõik muud lepingutingimused.
Kui tööandja ilma kokkuleppeta midagi neis tingimustes muudab, on töötajal pärast muutuste tegemist õigus töövaidluskomisjoni või kohtu kaudu nõuda endiste tingimuste taastamist ja saamata jäänud töötasu maksmist TLS § 69 lg 1 alusel või lõpetada tööleping TLS § 82 alusel tööandjapoolse lepingutingimuste rikkumise tõttu. Sel alusel lõpetatud tööleping annab võimaluse saada töötuskindlustushüvitist, kui muud hüvitise saamise tingimused on täidetud.
Tööandjal omalt poolt võib töötaja keeldumise korral tekkida koondamise olukord, kuid selle üle otsustab ta ise, töötaja ei saa oma koondamist nõuda.
Töötaja soovib enne rasedus- ja sünnituspuhkust võtta välja oma põhipuhkuse, 28 kalendri-päeva ja lisapuhkuse, seitse kalendripäeva, mis on ette nähtud talveperioodiks. Puhkust soovib ta juunis. Tema tööaasta lõpeb 24. oktoobril. Kuna rasedus- ja sünnituspuhkus kestab neli kuud ja pärast seda soovib töötaja jääda kohe lapsehoolduspuhkusele, siis soovib ta saada tööandjalt selle nelja kuu eest ette ka 11 kalendripäeva puhkust. Kas töötajal on õigus saada need 11 päeva töövõimetuslehel oleku aja eest ette?
Eeldan, et töötajal on tööaasta 25.10.0824.10.09 puhkus kasutamata. Sel juhul saab ta juunis vaieldamatult 28 kalendripäeva põhipuhkust.
Talvepuhkuse andmine juunikuus sõltub tööandja juures kehtestatud korrast kas seda on veel suvel võimalik võtta või mitte. Puhkuseseaduse kohaselt antakse puhkust tööaasta eest. Rasedus- ja sünnituspuhkuse aeg arvatakse küll puhkuseõigust andva tööaasta hulka, kuid töötaja soovitud ajaks ei ole see tööaasta veel alanud, seetõttu ei ole töötajal juunikuus nõudeõigust 25. oktoobril algava tööaasta puhkusele.
- Üksikasjad
Töötukassa kinnitusel on viimase poole aasta jooksul sagenenud juhtumid, kus töötajaid sunnitakse raske majandusliku olukorra tõttu lahkumisavaldust kirjutama - paraku jääb inimene sel juhul ilma nii koondamis- kui ka töötuskindlustushüvitisest.
Töötukassa Tallinna ja Harjumaa osakonna juhataja Siim Sarapuu ütles Tarbija24.ee-le, et juhtumeid, kus töötajaid sunnitakse lahkumisavaldust kirjutama, on viimase poole aasta jooksul varasemast rohkem ette tulnud.
Paraku statistikat selle kohta ei tehta. Küll aga tuleb selline sundolukord päevavalgele siis, kui inimene tuleb töötukassasse ennast töötuna arvele võtma ja tema käest küsitakse, mis on olnud alus tema töösuhte lõpetamisel. Sarapuu sõnul on juhtunud sedagi, et omal soovil töölt ära tulnud inimene arvab, et tal on siiski õigus hüvitist saada.
Tegelikkuses on töötajal õigus töötuskindlustushüvitisele ainult siis, kui omal soovil lahkumisavalduse esitamise põhjus on tööandjapoolne lepingutingimuste rikkumine. Samuti pole omal soovil töölt lahkuval töötajal õigust tööandja makstavale hüvitisele.
Ning kuigi sundolukorras lahkumisavalduse kirjutanul võib heal juhul õnnestuda endale lahkumishüvitis välja nõuda, jääb ta töötuskindlustushüvitisest ikka ilma - töötukassas töötuna registreerudes tekib tal õigus vaid töötutoetusele, milleks on 2009. aastal 32,90 krooni päevas.
Töötuskindlustushüvitist makstakse seevastu esimesel sajal hüvitise saamise päeval 50 protsenti ning seejäärel 40 protsenti töötaja ühe kalendripäeva keskmisest töötasust, kuid 2009. aastal mitte rohkem kui 15 725 krooni kuus.
Hüvitise saamise periood sõltub kindlustusstaaist. Paraku ei ole töötajal töötuskindlustushüvitisele õigust, kui temaga lõpetatakse tööleping poolte kokkuleppel, töötaja omal soovil või töötaja süülise käitumise tõttu.
Tutvu seadustega ja konsulteeri spetsialistiga
Siim Sarapuu rõhutas, et enne dokumentidele alla kirjutamist on oluline kõik läbi mõelda ning kui midagi jääb segaseks, tuleks kellegi targemaga konsulteerida. Näiteks tasub helistada tööinspektsiooni juristi infotelefonile 640 6000, mis töötab igal tööpäeval kella 10st 15ni.
Tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja Niina Siitami sõnul ei ole töötajate sundimine omal soovil lahkumisavaldust kirjutama sugugi uus nähtus. «Seda on tööandjad ikka teinud selleks, et töötajast odavamalt vabaneda,» lisas ta.
Kui tööandja ähvardab, et teiseks variandiks on vaid vallandamine, milleks mõne põhjuse ikka leiab, ei tohiks Siitami sõnul siiski survele alluda. «Töölepinguseadus annab töölepingu lõpetamiseks alused ja tingimused, millest tuleb ka lähtuda. Iga viga, mida tööandja n-ö surkides leiab, ei anna veel piisavat alust töölepingut lõpetada,» rõhutas ta.
«Las siis tööandja otsib tõesti neid võimalusi, kuidas töötajast lahti saada,» ütles Siitam. Kui töölepingu lõpetamise seaduslikud asjaolud puuduvad, võib töötaja tema sõnul pöörduda töövaidluskomisjoni või kohtusse ja nõuda töölepingu lõpetamise ebaseaduslikuks tunnistamist.
«Kui ta ise kirjutab avalduse, siis ei saa ta seda hiljem vaidlustada. See on ju tema enda tahteavaldus,» rääkis Siitam. Tema sõnul pole selliseid vaidlusi veel olnud, sest seda, et töötaja lahkumisavalduse sunni või ähvarduse tagajärjel kirjutas, on praktiliselt võimatu tõendada.
Just seetõttu avaldavadki tööandjad Siitami sõnul alluvatele survet: nad teavad, et töötajal pole hiljem võimalik seda vaidlustada. Ka töötaja teadmine, et tema töökoht on sisuliselt koondatud ehk siis töö lõppes, ei anna alust oma lahkumisavalduse vaidlustamiseks, sest töötaja tahe töölt ära minna ei ole Siitami selgitusel seotud sellega, kas ettevõttes on koondamisolukord või ei ole.
***
- Üksikasjad
Eesti Ametiühingute Keskliit (EAKL) kutsus kolmapäevaks, 20. maiks kokku aktsioonide töörühma, et valmistuda tegutsemiseks olukorras, kui töölepingu seadus tahetakse jõustada ilma kolmepoolse kokkuleppeta.
Kui töölepingu seadus tahetakse jõustada nii, et töötajate õigustest sõidetakse teerulliga üle ja tähtsaks peetakse ainult tööandjate huve, on ametiühingud sunnitud alustama protestiaktsioone, ütles EAKL esimees Harri Taliga. See on selgelt pahauskne käitumine ning taganemine turvalisusest paindlikkusest, millega uut töölepingu seadust põhjendati.
Töölepingu seaduse jõustamise kuupäev 1. juuli läheneb, ometi ei tea ei töötajad ega tööandjad, millise seaduse järgi nad pooleteise kuu pärast töötama hakkavad. Ametiühingutele on jäänud mulje, et kaks valitsusliidu erakonda tahavad iga hinna eest läbi suruda varianti, mis töötajate huvidega ei arvesta. Asjaolu, et valitsus ei saavuta kokkulepet, näitab selgelt, et panus on tehtud jõupositsioonile, tõdes ametiühingujuht. Tagasi on lükatud kõik ettepanekud, mis ei meeldi peaministri erakonnale.
Ametiühingute Keskliit rõhutas juba aasta algul, et majanduse ja tööturu olukord on oluliselt muutunud võrreldes 2008. a kevadega, mil töötajad, tööandjad ja valitsus töölepingu seaduse osas kokkuleppele jõudsid. Kahjuks keeldus valitsus kolmepoolsest konstruktiivsest dialoogist selle üle, kuidas uut töölepingu seadust praegu ellu rakendada.
Lisainfo:
Harri Taliga, EAKLi esimees, tel 6412 800
EAKLi infojuht Siiri Rebane, 6412 808; 58 19 04 00
Pärnu mnt 41A
- Üksikasjad
Urmas Tooming
Tallinna abipaketi raames pakuvad trammi- ja trollibussikoondis ning autobussikoondis tuhandele töötule koristaja ja reisisaatja ametit.
Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondises (TTTK) ning Tallinna Autobussikoondises (TAK) korraldatakse 19. ja 22. mail tööbörs. Äraseletatult tähendab see, et pealinna töötud võivad tulla ja kirjutada avalduse tööle asumiseks kas reisisaatjana või koristajana.
TTTK juhatuse esimees Toomas Sepp ütles, et tegemist on kahe eraldi lepinguga, mille ettevõte sõlmib linna transpordiametiga. Esimese lepingu järgi saab TTTK õiguse võtta 1. juunist kuni aasta lõpuni sotsiaaltöökohale ametisse kuni 40 inimest. Volikogu otsuse järgi kehtivad need lepingud edasi ka järgmisel aastal, juhul kui tööpuudus püsib üleval pool viit protsenti.
Teise lepingu järgi võtab TTTK 1. septembrist kuni aasta lõpuni tööle 360 reisisaatjat. Seda lepingut ei saa aga sõlmida enne augustit, sest tuleb ära oodata uue töölepinguseaduse jõustumine. Nimelt peavad reisisaatjad ühissõidukites töötama ka pärast kella kümmet õhtul. See läheb aga öötöö alla, mida reguleerib muudetud seadus.
TAK võtab 1. juunist sotsiaaltööle 60 busside salongide ja lõpp-peatuste koristajat ning loob 1. septembrist 540 reisisaatja töökohta.
Sepp rõhutas, et lepingu tingimuste järgi on TTTK-l õigus, mitte kohustus võtta inimesi sotsiaaltöökohale. Seejuures teeb ettevõte ise valiku, keda võtta. Koristajate ehk abitööliste kohti on küll 40, kuid see ei tähenda, et kõik need tuleb kohe ka täita.
Koristajate puhul on tegemist abitöölistega, kes trammide või trollide lõpp-peatustes käivad kõik ühissõidukid läbi, korjavad kokku prahi ja tühjendavad prügikastid. Osa abitöölistest puhastab ka trammiteid ning võib isegi trammiliini roostes poste värvida või koondise kinnistuid koristada. Nad saavad miinimumpalka ehk 4350 krooni kuus.
Reisisaatjad, kes trollides ja trammides septembrist tööle hakkavad, aitavad ratastooliga või lapsevankriga sõitjaid sisse ja välja, tõrjuvad räpaseid ja haisvaid asotsiaale ühissõidukist või abistavad juhti piletite müügil.
«Arvan, et meile tulevad tööle pikaajalised töötud, kes samal ajal siiski ka endale uut töökohta otsivad,» märkis Sepp. «Kui keegi endale mõne teise ameti leiab, võib ta kohe ära minna.»
Linna ettevõtlusameti soovituste järgi ei tohiks inimene üle aasta sotsiaaltöökohal töötada. Pealegi esitatakse igale niisuguse koha taotlejale kolm tingimust: ta peab olema vähemalt aasta Tallinnasse sisse kirjutatud, ei tohi olla pensionär ning peab olema end töötuna arvele võtnud. Reisisaatjatel tuleb ka vähemalt suhtlustasandil riigikeelt osata.
Töötukassa avalike suhete juht Anu Ojasalu ütles, et sotsiaalsed töökohad ei lähe avaliku töö alla. See tähendab, et TTTK või TAKiga tähtajalise töölepingu sõlminud inimesed ei saa enam töötuskindlustushüvitist.
Tallinn on koostanud 312 miljoni krooni suuruse abipaketi, mis peab aitama raskustesse sattunud linlastel toime tulla. Kavas on luua 5500 töökohta. TTTK ja TAKi reisisaatjad ning abitöölised moodustavad ühe osa sellest. Ettevõtted saavad linnalt taotleda toetust sotsiaaltöökohtade palgakulude katteks.
- Üksikasjad
BNS
Justiitsministeerium saatis eile kooskõlastusringile eelnõu, mis näeb ette riigilt palka saavate inimeste palkade kärpimise kuni 10 protsenti alates 1. juulist.
Eelnõu järgi võib ametnike palka kärpida kuni kümme protsenti alla seaduse alusel kehtestatud aktist tuleneva palgamäära ja seadusest tulenevate kohustuslike lisatasude summat. Seda võib teha siis, kui see on vajalik riigi või kohaliku omavalitsuse toimepidevuse ja jätkusuutlikkuse tagamiseks.
Eelnõu tööversioonis oli vastav number 8 protsenti.
Samuti kaotab eelnõu võimaluse maksta puhkusetoetust ning avaliku teenistuse seadusesse lisatakse keeld maksta teenistujatele seadustest mittetulenevaid toetusi ja lisatasusid.
Eelnõu seletuskirja järgi võib ametnik palga vähendamise korral teenistussuhte omal soovil lõpetada, teatades sellest viis tööpäeva ette 14 kalendripäeva jooksul alates palga vähendamise haldusaktist teadasaamisest.
Teenistusest vabastamisel makstakse riigiametnikule hüvitisena ühe kuu ametipalk.
Eelnõu näeb ette ka selle, et kui kahe asutuse liitumisel ühe asutuse ametnikud koondatakse ning võetakse kohe uuesti tööle teise asutusse, siis kuulub koondamishüvitis tagastamisele.
Ministeeriumide kantslerite palgad seotakse eelnõu järgi ministri palgaga ning kantsleri palk saab alati olema 90 protsenti ministri palgast.
Samuti sätestab eelnõu, et riigikohtu esimehe, riigikohtu liikme, ringkonnakohtuniku ning maa- ja halduskohtu kohtuniku ametipalk on alates 1. juulist Eesti keskmise palga ning riigikogu ja presidendi poolt nimetatavate riigiametnike ametipalkade seaduses sätestatud koefitsendi korrutis, kuid mitte suurem kui 2007. aasta Eesti keskmise palga, seaduses sätestatud koefitsendi ning koefitsendi 0,856 korrutis.
Lehekülg 1410 / 1663
