Artiklid
- Üksikasjad
Agnes Ojala
Kohustuslikus korras väljaloositud pensionifondi vahetab välja neli viiendikku noortest.
1983. aastal või hiljem sündinuil ei ole valikut, kas II pensionisambaga liituda või mitte. Kui noor tööleasuja endale ise fondi ei vali, määrab selle riik loosiga. Et nii võib saada vaid konservatiivse fondi, jätavad värsked pensionikogujad loosifondi sageli maha.
Pensionikeskuse andmeil on sammaste süsteemi käivitumise algusest pensionifond loosiga määratud 15 000 kogujale, neist 12 000 on otsustanud siiski mõne teise fondi kasuks.
Kuna loositud fondi saanud inimestel on umbes 40 aastat pensionini, siis on nad mõistnud, et tasub võtta suuremat riski suurema tootluse nimel, põhjendas fondivahetust ERGO Kindlustuse pensionitoodete müügijuht Taave Lips.
Vaadatakse tootlust
Tema sõnu kinnitas Swedbanki pressiesindaja Kristi Künnapas: Kuna noortel on pensionikontode seis enamasti null või on seal väike hulk raha, siis tugineb fondide vahetamine pigem tootlusele ja vähem arvestatakse muid faktoreid.
Hoopis teistsuguse põhjuse tõi esile LHV Varahalduse juht Mihkel Oja, kelle sõnul on peamine fondivahetuse motiiv siiski klientide lojaalsus kodupangale. Meil on seitsmest konservatiivsest fondist kaks ja me saame alguses teistest rohkem loosikliente. Üldine tendents aga on see, et 90 protsenti neist läheb üle fondi, mida kodupanga teller neile soovitab.
Et 80 protsenti turuosast on Swedbanki ja SEB käes, siis üldi-selt lähevad nad sinna, täpsustas Oja. Tema hinnangul on kurb, et liiga väikesele osale liitunud inimestest läheb nende samba käekäik korda ning pensionifondi kasuks otsustatakse selle järgi, kus on arvelduskonto ja krediitkaart.
Näiteks loositi Swedbanki konservatiivsesse fondi 2008. aastal 230 inimest, 448 noort ehk 38 protsenti kõigist selle aasta loosiga fondisaajaist tuli aga panka teiste teenusepakkujate juurest üle. Swedbank ise kaotas teistele 73 klienti.
Loosiga Swedbanki konservatiivse pensionifondi saanud Karoliina V. (21) suhtub oma pensioni kogumisse ükskõikselt. Kokkuvõttes ju vahet ei ole. Mulle ei meeldi üldse püsisuhe sambaga, olen seotud, sest sünniaasta järgi oli see kohustuslik, sõnas ta.
Noort pensionikogujat on tema enda sõnul ka SEB-sse üle meelitatud, kuid neiu ei pidanud muutusi vajalikuks.
Pensionifondi loos jagab kõikidele konservatiivsetele II samba pensionifondidele kliente võrdselt.
Pangad loosikliente veenda ei saa
Kui noor tööleasunu ei ole ise omale pensionifondi valinud ja riik talle selle loosib, ei ole fondi haldajal üldiselt võimalik teda oma fondide juurde jääma veenda.
Tehniliselt ei ole võimalik nende klientidega tegelda, sest me ei tea neist sisuliselt midagi, selgitas LHV Varahalduse juht Mihkel Oja.
Nii saavadki loosikogujad soovitusi enamasti kodupanka või muud teenusepakkujat külastades. ERGO on alati esimesel teenindussituatsioonil klienti informeerinud loositud fondist ja soovitanud fondi vahetada, sest leiame, et pikaaegsel kogumisel tasub eelistada pigem aktsiaid sisaldavaid, äkilisi fonde, rääkis ERGO Kindlustuse pensionitoodete müügijuht Taave Lips.
- Üksikasjad
Mirko Ojakivi
Viimasel rahast aina tühjeneva töötukassa nõukogu istungil käisid tööandjate esindajad lauale idee, mille radikaalseima lahenduse tagajärjel jääksid tulevikus kõik töötuskindlustushüvitise saajad ravikindlustuskaitseta.
Töötukassast hüvitisi saavatele inimestele tähendaks tööandjate idee elluviimine seda, et kui neil oleks asja arsti juurde, peaksid nad oma ravikulud ise tasuma. Praegu teeb seda nende eest töötukassa. Töötukassa nõukogu esimehe Harri Taliga sõnul käisid tööandjate esindajad esmaspäevasel töötukassa nõukogu istungil juba mitmendat korda lauale töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksete süsteemi muutmise idee.
Veidi leebemas sõnastuses esitasid tööandjad sama mõtte ka märtsis toimunud nõukogu istungil. Siis soovisid tööandajad, et tulevikus ei peaks töötukassa maksma töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksu mitte tööandjate sihtfondist, vaid töötajate töötuskindlustusmaksetest täituvast sihtfondist.
Taliga sõnul on mõlemad tööandjate ideed jaburad: nõukogu istungil ei toetanud nende ettepanekuid ei valitsuse ega ametiühingute esindajad. Sotsiaalminister Hanno Pevkur pidi seda ideed kuuldes lausa krambid saama, sest kui me üritame kokkuhoidu saavutada töötukassas, siis tegelikult jääb see raha puudu haigekassas, mille rahaline olukord on veelgi keerulisem, selgitas Taliga.
Riigikogu sotsiaaldemokraatide fraktsiooni juhi Eiki Nestori selgituse järgi peitub asja iva selles, et maksete kogumiseks on töötukassas moodustatud kaks sihtfondi: ühte kogutakse raha tööandjatelt, teise töötajatelt. Praeguse töötukassa seaduse kohaselt makstakse kõik hüvitiste väljamaksmisega kaasnevad sotsiaalmaksukulud tööandjate sihtfondist.
Töötukassa nõukogu ei toetanud ettepanekut, et tulevikus kantaks sotsiaalmaksukulud töötajate sihtfondist. Selle asemel lepiti kokku, et töötuskindlustusmakse tõuseb 1. juunist tööandjate jaoks protsendini palgafondist ja töötajatele kahe protsendini palgast. Valitsus eile töötukassa nõukogu ettepanekut ei kinnitanud, ühe võimalusena on arutlusel idee, et lähitulevikus hakataks töötukassasse maksma veelgi enam: tööandjad 1,5 protsenti palgafondist ja töötajad kolm protsenti palgast.
Tööandjate keskliidu juhataja Tarmo Kriisi sõnul on tööandjad tõesti esitanud ettepaneku vähendada ka töötukassa väljamaksete koormust. Kuid oleme ka teisi ettepanekuid esitanud, aga nendest on veel vara rääkida, lisas Kriis.
Kui tööandjatel õnnestuks oma sihtfondist tehtavad väljamaksed töötajate sihtfondi suruda, poleks tööandjate sihtfondist tehtavad väljamaksed nii suured kui praegu ja nad saaksid taotleda väiksemat maksekoormust. Ravikindlustusmaksetest loobumine annaks töötukassale kokkuhoidu u 8090 miljonit krooni.
Harri Taliga sõnul võivad töötuskindlustushüvitise saajad siiski rahulikud olla, sest praegu ei toeta tööandjate ideed ei ametiühingud ega ka valitsuse esindajad.
Valitsus soovib hüvitised üle vaadata
**Eilsel valitsuse pressikonverentsil põhjendas sotsiaalminister Hanno Pevkur valitsuse otsust mitte kinnitada töötukassa nõukogu väljapakutud töötuskindlustusmakse uusi määrasid sellega, et maksetõus ei tagaks töötukassa jätkusuutlikkust.
**Nii andiski valitsus ametiühingutele ja tööandjatele töötuskindlustusmakse määrade ja hüvitiste kohta uute ettepanekute tegemiseks nädala lisaaega.
**Siiski ei tähenda see Pevkuri sõnul, et maks võiks tõusta üle kolme protsendi. Ettepaneku tagasilükkamise põhjuseks nimetas ta poolikut lahendust ja lisas, et valitsus soovib, et sotsiaalpartnerid vaataksid uue töölepinguseaduse jõustumisega rakenduvate hüvitiste ringi veel üle.
**Seni on nii valitsuse kui ka tööandjate esindajad avaldanud arvamust, et töötukassa saaks aastas säästa ligi pool miljardit krooni, kui esimesed väljamaksed isikutele, kes lahkuvad töölt omal soovil, lükataks 2013. aastasse. Ametiühingud pole nõus hüvitisi muutma. Ametiühingute juht Harri Taliga on pakkunud, et pigem võiks tõsta töötuskindlustusmakset 3,7 protsendini, praegu on piir kolm protsenti.
- Üksikasjad
Sulev Oll
Arvestades tööpuuduse kasvutempot Eestis vähemalt paarsada värsket töötut päevas , peaks ka kõige vähetasuvam vaba töökoht juba kinni olema. Tegelikult tuleb töökohti juurdegi.
"Ma arvan, et pole liiga optimistlik, kui ütlen, et viimane töökoht ei kao kunagi," räägib tööturuameti Järvamaa osakonna juhataja Eha Tasang. Tema hinnangul jäävad isegi ametlikud vabad töökohad püsima.
"Töö ei lõpe otsa," väidab ta. "Tööd teha tahtjaid leidub ikka ja neile pakutakse ka edaspidi kohti. Selge see, et on tõusud ja langused. Praegu on langus ja vabu kohti on vähe, kuid ei saa öelda, et tööd üldse ei ole."
Hooajatööd annavad endast märku
Viimastel nädalatel on tööturuameti kaudu vahendatavate uute tööpakkumiste arv isegi kasvama hakanud. Osaliselt on see kindlasti tingitud suvistest hooajatöödest, kuid mitte ainult. Kasvanud on ka oskustöölistele pakutavate töökohtade arv.
"Uusi töökohti tekib ju ka juurde," sõnab TTA Hiiumaa osakonna koordinaator Reet Põldveer. Viimast kinnitab ka tööturuameti statistika - ainuüksi aprillis on juba teatatud rohkem kui poolest tuhandest uuest vabast kohast, mis aga võrreldes märtsi lõpu seisuga registreeritud 55 000 töötuga on siiski kaduvväike suurus.
Sobivat ei leidu ka mitmesaja hulgas
Lisaks on Eestis vabu töökohti, kuhu tööandjad otsivad töötajat ilma pakkumisi otseselt välja reklaamimata. See on tingitud kandideerijate rohkusest, mille tõttu tööandjad ei jõua kõiki CVsid läbi lugeda ega küsimustele vastata. Seetõttu proovivad paljud väiksemad ettevõtted tööjõudu leida tutvuste kaudu või seniste töötajate soovituse alusel.
Järvamaal aprilli keskel uusi töökohti küll ei olnud, aga viis kohta olid oodanud täitmist vähemalt kolm kuud. "Kuigi igale pakutavale kohale on meil 318 tööotsijat, ei leidu nende hulgas sobivaid. Kokku ei lange asukoht, töötasu, oskused või lihtsalt soovid," tõdeb Eha Tasang.
Hiiumaal pakub ajakirjanduse kaudu tööd OÜ MaineGrupp, kus vajatakse kokka, kokaabi, restoraniteenindajaid, baarmeneid, administraatoreid, toateenindajaid ja massööre.
Kohvik Rannapaargu vajab koristajat, Hiiu Leht ajakirjanikku. "Vähevõitu neid pakkumisi küll on, aga kõik ei kuuluta ju ka lehes," nendib Reet Põldveer.
Vähemalt tööturuameti koduleheküljel www.tta.ee pakutavate töökohtade puhul pole põhjust ka palga pärast nina
kirtsutada.
Torulukksepa-keevitaja tasuks pakutakse 10 000, elektrikule-automaatikule ning emisetalitajale-seemendustehnikule 12 000, teenindajale-kullerile isegi 15 000 krooni. Tõsi, paljude pakkumiste juures asendab konkreetset palganumbrit sõna "kokkuleppel".
Mitmes kohas ei nõuta kandideerijalt ka liigset kooliskäimist: sadulsepaks või India köögi kokaks pääseb kas või algharidusega.
- Üksikasjad
Hanneli Rudi, reporter
Kuigi eksperdi hinnangul oli nn 13. palka omal ajal vaja vaid lihttöölistele, kes puhates kogu oma raha ära kulutasid ning tööle naastes söögirahata olid, maksti mitmetes riigiasutustes seda veel mullugi.
Avaliku teenistuse seadus lubab riigiametnikele maksta puhkusetoetust ja nii said mullu puhkama minnes lisapalka presidendi, õiguskantsleri ja riigikogu kantselei töötajad, kaitse-, põllumajanduse- ja keskkonnaministeeriumi ametnikud.
Kõige heldemad olid presidendi kantselei ja põllumajandusministeerium, kus puhkusetoetuseks maksti terve kuupalk. Riigikogu ja kaitseministeeriumi ametnikele maksti 80-protsendilist ning õiguskantsleri kantseleis 70-protsendilist puhkusetoetust.
Keskkonnaministeeriumis said vähemalt aasta tööl olnud ametnikud puhkama minnes poole kuupalga suurust lisatoetust.
Kaitseministeerium maksis tänavu ka
Tänavu maksti puhkusetoetust ainult kaitseministeeriumi töötajatele ning see summa oli 60 protsenti kogu palgast. Sedagi raha said ministeeriumi kinnitusel need, kes läksid puhkusele enne 16. märtsi. Kui palju neid ametnikke oli, ei õnnestunud Postimees.ee-l teada saada.
Tänapäeval pole 13. palka vaja
«Reaalne, sotsiaalsetest oludest tulenev vajadus 13. palga järele oli olemas ainult 90ndate alguses, kus lihttöö tegijad oma puhkusetasud enne puhkust kätte said, selle puhkuse ajal täiel määral ära kulutasid ja siis polnud puhkuselt naastes enam millegi eest süüa osta - siis pidi tööandja neid üle selle perioodi aitama,» ütles personalifirma CVO Group juhatuse liige Agu Vahuri Postimees.ee-le.
Vajadus puhkusetoetuse järele oli tema sõnul olemas vaid enne sisulist kommertspanganduse teket, kui keegi peale ärijuhtimise magistrite polnud kuulnudki sõnasid krediitkaart ja arvelduskrediit. «Täna ja praegu sisuline vajadus 13. palga järele puudub,» lisas ta.
Seaduslik võimalus kõrvalehiilimiseks
Riigiasutustes ja kohalikes omavalitsustes hakati Vahuri hinnangul nn 13. palka maksma selleks, et vargsi ametlikult kehtestatud palgatasemetest mööda hiilida.
«Riigieelarvelistes asutustes on tavapäraselt palgafond suurem palgakulust ning on vaja olla juriidiliselt korrektne, leidmaks vahendeid palgafondi väljamaksmiseks,» selgitas ta.
Õige otsus liiga hilja
Vaadates tänast olukorda tööturul, peab Vahuri puhkusetoetuse kaotamist õigeks otsuseks, kuigi seda tehti tema sõnul liiga hilja.
Tema hinnangul poleks lisatasu kaotamine eelmise aasta viimases kvartalis toonud kaasa ametnike lahkumise kasvu, sest tööjõu pakkumine ületas oluliselt nõudlust. «Seega on raha pool aastat sisuliselt «õhku makstud»,» leidis ta.
Omavalitsusametnikud kutsuvad üles raiskama
Riigiastuste 13. palgast veel suuremaks probleemiks peab ta aga seda, et mitmed sümboli tähendusega kohalike omavalitsuste ametnikud, nähes ette selle soodustuse kadumist, hakkasid otsima võimalust see palgalisa kohe täies ulatuses välja võtta.
«Näidates sellega üles hoolimatust riigi ja rahva suhtes ning lõhkudes ka teiste ametnike moraali,» toonitas ta.
Vahuri sõnul ei tule ka eraettevõttes põhiline kokkuhoid mitte ühe või teise palgakulu kärpest, vaid sellest, et hinnatakse töötajate igat sammu ja ettevõtte tegevus kohandatakse nii efektiivseks kui võimalik.
Aga end poliitilisteks liidriteks pidavad inimesed kipuvad personalifirma juhi hinnangul käituma hoopis vastupidi.
«Nagu teismelised poisikesed, kes ema kogutud talvevarusid sahvris hävitamas käivad, hoolimata sellest, mis homme toob ning seeläbi ka teisi ametnikke kutsuvad kulutama ja leidma olukordi, mis tagaks juriidiliselt korrektse võimaluse oma isikliku heaolu hetkeliseks parandamiseks,» tõi ta näite.
Vahuri lisas, et sellest on kodanikuna ja Eestist hooliva inimesena lihtsalt kahju.
13. palk paremini tööle ei pane
Vahuri sõnul on puhkusetoetuse maksmine harv nähtus ja seda tehakse riigiasutustes, kohalikes omavalitsustes ja mõnes suuremas ettevõttes, kus on tugev ametiühing.
Nendes ettevõtetes oli tööandjal kollektiivlepingu läbirääkimiste käigus odavam pakkuda 13. palka kui üldist palgatõusu teatud konkreetsel ajahetkel. «Hiljem pole olnud võimalik sellest lisatasust enam läbirääkimiste käigus loobuda,» tõdes ta.
Vahuri arvates puhkusetoetus paremini tööle ei motiveeri. Samas tagab see selle, et inimesed võtaksid puhkuse ja sellega kaasneva lisapalga välja enne töökohavahetust.
«Küll aga on 13. palgal demotiveeriv mõju, kui see kellegi isiklike soodustuste hulgast ära võetakse,» möönis ta.
- Üksikasjad
Töölepinguseadus jõuab sotsiaalministeeriumi nõudel peagi taas riigikogu ette ja kuigi poliitikud lubavad, et sisulisi muudatusi ei tehta, on nende tegemise võimalus igal juhul olemas.
Riigikogu õiguskomisjoni esimehe Ken-Marti Vaheri sõnul kaasneb seadusemuudatusega oht, et seadust asutakse lisaks õigusselguse saavutamisele muutma ka sisuliselt. Mina näen küll seda ohtu, et mõned hakkavad vastutustundetult uut töölepinguseadust enda huvides pöörama, ütles Vaher.
Juba pikemat aega on näiteks tööandjad nõudnud uue seaduse jõustumisel toimima hakkava töötuskindlustushüvitise liikide ja määrade ülevaatamist. Muu hulgas ei ole tööandjad kunagi rahul olnud asjaoluga, et uue seaduse alusel peaksid hüvitist saama ka vabatahtlikult töölt lahkuvad inimesed.
On selge, et sisulised muudatused ei saa tekkida kusagilt tühjusest, vaid eeldavad tööandjate ja ametiühingute kokkuleppeid. Ühtaegu võib nende tegemise vajadus alates eilsest olla tuntavam: Eesti Panga majandusprognoos lubab kõige halvemal juhul koguni 15 protsendi sügavust majanduslangust.
Sotsiaaldemokraatide riigikogu fraktsiooni esimees Eiki Nestorgi nentis, et pisikesed muudatused on seni veel jõustumata töölepinguseaduses võimalikud, aga selleks peavad tööandjad ja töövõtjad suutma omavahel ja ka sotsiaalministeeriumiga kokku leppida.
Töölepinguseaduse vigade parandus on vältimatu, aga kui keegi loodab salamisi asuda ka sisulisi muudatusi tegema, siis see katse ebaõnnestub, kinnitas ta siiski.
Teisipäeva õhtul teatas EPL Online, et sotsiaalministeerium saadab lähiajal riigikokku uue töölepinguseaduse muudatused, sest praegusesse alles jõustumata seadusse on sattunud sätteid, mis pole kooskõlas seaduse esialgse mõttega.
Näiteks soovib ministeerium muuta puhkuse nõudeõiguse aegumist puudutavaid sätteid.
Öötöö pinnuks silmas
Mitu ettevõtjat avaldas eile Eesti Päevalehele lootust, et kui sotsiaalministeerium siiski asub 1. juulist jõustuvat seadust muutma, siis ehk jõuab riigikogu ka sisuliste muudatusteni. Näiteks toodi mitmel puhul öötööpiiranguid puudutavad sätted. Nimelt keelab 1. juulist jõustuv uus töölepinguseadus öösiti kauem kui kaheksa tundi töötamise. Erandiks on meditsiinitöötajad.
Kunda sadamas haavapuitmassi tootva AS-i Estonian Cell personali- ja ohutusjuhi Piret Kaljula sõnul tekitaks uue töölepinguseaduse jõustumine nende ettevõttele öötööpiirangu tõttu märgatavat rahalist kulu. Seega tahaksid ettevõtjad, et riik teeks neile öötööjõu kasutamiseks mööndusi.
Kui praegu käivad Estonian Celli tootmisega seotud töötajad kuus tööl 1214 vahetust, siis öötööpiirangu rakendamise korral tuleks neil kuus teha 2022 vahetust. Kuna suur osa töötajatest käib tööle 2030 kilomeetri kauguselt, siis muutuks neile töölkäimine oluliselt kulukamaks, selgitas Kaljula.
Tõenäoliselt teeb riik katkematu tootmise põhimõttel töötavatele ettevõtetele siiski öötööpiirangutes erandi. Kaljulale teadaolevalt peaksid ametiühingud, tööandjad ja riigi esindajad lähiajal kokkuleppele jõudma. Erandit loodab ka Lennuliiklusteeninduse AS, mille juristi Malle Kuke sõnul pole 1. juulist võimalik, et lennujuhid saabuvad tööle õhtul ja lahkuvad hommikul. Uue seaduse jõustudes tuleb inimestel keset ööd üles tõusta ja tööle tulla, selgitas Kukk.
Tööandjad sooviksid seadust muuta
Sotsiaalministeeriumi asekantsleri Egle Kääratsi sõnul on siiani sisulisi parandusi nõudnud vaid tööandjad, ametiühingud on seadusega ilmselt rohkem rahul.
Üks tööandjate peamisi soove ongi seotud ülalkirjeldatud öötööpiirangu kaotamisega. Kuna ametiühingud pole öötööpiiranguid valmis üle vaatama, siis jäävad need muudatused välja, selgitas ta.
Lisaks soovivad tööandjad muuta tööajaarvestuse põhimõtteid, mis võimaldaksid tööandjal sundida töötajat tootmismahust või hooajalisusest tulenevaid ületunde tegema.Tööandjad on seni rääkinud ka soovist vähendada teatud töötuskindlustushüvitiste väljamaksemäära, kuid ametlikult pole neid ettepanekuid ministeeriumile esitatud.
Lehekülg 1413 / 1653