Artiklid
- Üksikasjad
Riina Kallas
Neljandik tööturuameti töötajatest ei lähe pärast tööturuameti likvideerimist töötukassasse tööle.
"Minu andmetel ei jätka umbes neljandik tööturuameti töötajatest Eesti töötukassas," ütles tööturuameti peadirektori kohusetäitja Tiina Ormisson täna antud online-intervjuus.
Ormisson täpsustas arileht.ee-le, et ta pidas silmas neljandikku tööturuametis n.ö tippajal töötanud 350 töötajast. Ametis töötab praegu ligi 320 töötajat ja töötukassas ligi 40. Varasemalt on meediast läbi käinud, et töötukassas saab olema umbes 300 töökohta.
Ormisson kinnitas ka, et tema töötukassas tööle ei hakka.
Eesti Töötukassa võtab 1. maist tööturuameti tegevused üle. Tööturuamet läheb likvideerimisele ning koondatud töötajatel on võimalik kandideerida töötukassas loodavatele ametikohtadele.
- Üksikasjad
Kristiina Viiron
Pikalt tööst eemal olnud saavad harjutuskeskustes töötegemist õppida.
Koplis Lina tänava katlamajas käib viimase lihvi andmine uuele tööharjutuskeskusele, kus kaua tööst eemal olnud inimesed hakkavad tegema praktilisi töid. Neile, kes on pikalt elanud ilma et iga argipäev algaks tööle tõttamisega, pole töö sugugi iseenesestmõistetav tegevus. Sageli tuleb suhtlemistki uuesti kobamisi õppima hakata. Et sellised inimesed ühel päeval jälle töö- ja tavaellu naaseksid, on neil võimalik käia tööharjutuskeskustes sõna otseses mõttes töötegemist harjutamas.
Lina tänava maja on Põhja-Tallinnas asuva harjutuskeskuse teine hoone. Esimeses, Alasi 6 asuvas majas saavad tööharjutuskursustel käivad töötud süüa, sotsiaalset ja psühholoogilist nõustamist vms.
Katlamajast ümberkohendatud hoones on olemas nii metalli- kui ka puidutööpingid, puude lõhkumiseks vajalikud seadmed ja savitöökoda. Majast ei puudu ka duiruumid, kus end pärast töötegemist puhtaks pesta.
Uue elu poole
Keskuse tööd korraldava MTÜ Pro Civitase juht Tiit Ollin märgib, et maja korraspidaminegi on töötute ülesanne, samuti panid mehed palgaliste ehitajate kõrvalt käed külge katlamaja ümberehitustöödel.
Tööharjutuse päev kulgeb ühel päeval kahes majas korraga kahe töögrupiga (á 20 inimest), kellest üks alustas veebruaris, teine märtsis. Hommik algab Alasi tänava majas kel vaja, kõneleb psühholoogi või sotsiaalnõustajaga. Võlanõustajagi abi kulub siinsetele inimestele, kellest lõviosa on mehed, igati ära. Paljudel on pangaarved arestitud, mitmel on tekkinud võlad jänest sõites, selgitab Tiit Ollin. Mõnele on tulnud aidata muretseda uusi isikut tõendavaid dokumente. Päeva lahutamatuks osaks on soe lõunasöök vaheldumisi supp ja praad. Mõnele ongi see ainus söögikord päevas, ja kuigi reeglid näevad ette, et purjuspäi keskusse tulla ei tohi, ei jagu Ollinil südant kellelegi sööki keelata.
Nii erinev nagu on meeste taust, nõnda on lood ka töötegemise ja ellusuhtumisega. Kõigist ei saagi asja ja nad kaovad nelja tuule poole kursust lõpetamatagi. Teised saavad, kes rohkem, kes vähem, ree peale tagasi. Kas aga ka tööle, see on praeguses majandusolukorras üpris kaheldav. Suvistest tööharjutajatest, keda oli kokku 62, sai ja läks tööle seitse. Tööandja juures tuleb ju kõigi teiste kandidaatidega ühtmoodi konkureerida.
Need, kes kursust läbides veel tavaellu ja tööle naasta ei suuda, kuid lootust selleks siiski on, saavad keskuses käia ka kaks kursust järjest, kokku pool aastat. Kes on kursuste lõpus kindel, et tema edaspidine elu tähendab töölkäimist, sel on võimalik saada ka tööturuameti kaudu koolitust. Ideaalis lõpeb jada püsiva töökohaga. Uskuma peab!
Lootus sureb viimasena! kinnitab uljalt väikesekasvuline, aga käbeda olemisega Jevgeni (57). Agaralt askeldab ta puid saagida see on üks harjutus-töödest. Püsival tööl pole mees ammu käinud ja arvab, et ega teda vanuse tõttu enam võtta tahetagi. Aga tahaks küll püsivalt tööd teha kortereid remontida. Kõike jagub! lööb mees käega küsimusele, kas teda ka võlad pitsitavad. Loodame, et läheb paremaks!
Seevastu 40-aastane, igati viisaka ja hoolitsetud välimusega Oleg ei suuda helgesse tulevikku uskuda. Kindlasti lähen õppima, aga räägitakse, et saab raskelt, märgib ta. Temagi on võl-gadega kimpus: alimendid on maksmata, sest kui töö otsa sai, polnud selleks raha. Olegi saatus sarnaneb praegu paljude meeste omaga ta töötas ehitusel.
Keskused kõikjal Eestis
Erinevaid kohti, kus püütakse töötuid ja heitunuid tagasi tavaellu tuua, on Eestis 50-60 ringis.
Pikaajaliste töötutega tegelevad ka mittetulundusühingud, kes saavad selleks raha erinevatest projektidest. Näiteks Kopli tööharjutuskeskust, k.a rajamist on rahastanud Euroopa Sotsiaalfond ja Tallinna linnavalitsus.
Jõgevamaale Voorele on suur töötute aktiviseerimiskeskus loodud viie valla koostöös. Haapsalus võtab pikaaegseid töötuid ja ka ilma elukohata inimesi oma hoolde Haapsalu tööotsijate ühing.
Euroopa struktuurifondide raha abil luuakse tänavu neli uut tööharjutuskeskust Tabiveres, Kohtla-Järvel, Palamusel ja Palal.
Mõnel õnnestub kohe pärast kursust tööle saada, mõni läheb edasi koolitusele ja siis tööle. Kõik kursuslased tavaellu ei naasegi.
- Üksikasjad
Töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel ütles, et kui 3 protsendi suurune töötuskindlustuse maksemäär jõustub 1. juunist, nagu täna kokku lepiti ja hüvitisi ei muudeta, tuleb sügisel uuesti arutada maksemäära tõstmist uuest aastast.
Mil määral see 3 protsenti, milleni töötukassa nõukogu täna otsustas töötuskindlustuse maksemäära tõsta, rahuldab?
Kahjuks ei kata see vajadusi. Täna on selge, et arutelusid sel teemal tuleb jätkata ja maksemäära edasiseks tõstmiseks tuleb seadust muuta. Ka hüvitiste kärpimine nõuab seaduse muutmist.
Kui juunist tõusevad maksemäärad kolme protsendini ja kui hüvitisi ei muudeta, peaks 2010. aastast tõstma kindlasti maksemäära ja kokku võiks see siis ulatuda üle 5 protsendi. Juhatus tegi nõukogule ettepaneku hoida eelmisel aastal kokku lepitud tasakaalu paindlikkuse ja kaitstuse vahel. See tähendab ka planeeritud kõrgemate hüvitiste maksmist, mis meie hinnangul on põhjendatud.
Palju vastakaid arvamusi on tekitanud uues töölepinguseaduses sisalduvad hüvitised vabatahtlikult ehk tööandja algatusel töölt lahkumise korral. Töötuskindlustus on eelkõige mõeldud ikka endast sõltumatu töökaotuse puhuks. Oma soovil ja kokkuleppel töölt lahkumise hüvitamisega kaasneks riske, mida me ei oska ette näha. Tänases majandusolukorras pole mõistlik sellega katsetada. Seetõttu tegime ettepaneku lükata uue töölepinguseaduse selle punkti jõustamine edasi aastani 2013. Selles osas oleme kokkuleppele üsna lähedal.
Kui kehv töötukassa rahaline seis siis on? Mis juhtuks, kui midagi ette ei võetaks? Töötukassal on ju ka reserve.
Aasta lõpus oli meil reservi 2,9 miljardit krooni ja täna me seda juba kulutame. Kui 1. juunist maksemäärad tõuseks, nagu täna kokku leppisime, siis oleks selle aasta kulu 3,6 miljardit krooni. Mis tähendab, et netovara oleks meil aasta lõpuks järel ainult 700 miljonit krooni. Tuleva aasta väljamakse on 4,4 miljardit krooni. Järelikult pole muud teed, kui maksemäärasid täiendavalt tõsta.
Mida vastata inimesele, kes küsib, miks peab tema oma tööga ülal pidama neid, kes midagi ei tee?
Töötuskindlustus on ravi- ja pensionikindlustuse kõrval üks väga oluline sotsiaalne kaitse. Mina julgen küll öelda, et keegi pole töötuks jäämise eest kaitstud. Tegelikult kindlustab selle kohustusliku kindlustussüsteemi kaudu igaüks iseenda tulevikku. Täna see enam nii ei ole, et tööta jäävad ainult kehvemad. Muide, meil on praegu töötute hulgas 17 protsenti kesk- ja tipptaseme juhte.
Sirje Niitra
- Üksikasjad
Töötukassa võtab suureneva töömahuga toimetulekuks üle Eesti juurde 100 töötajat ja pikendab lahtiolekuaegu, suurem osa personalist on tänaseks olemas.
Sajast töötajast, mille võrra töötukassa nõukogu andis juhatusele nõusoleku personali suurendada, on osa vanad töötajad ja osa konkursiga võetud uued. Kokkuvõttes uueneb töötajaskond kolmandiku võrra.
«Praegu tuleb ühe konsultandi kohta 700-800 inimest kuus ja see meenutab pigem konveierit,» nentis töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel.
4. maist, mil senise tööturuameti ja töötukassa asemele tekib ühtne töötukassa, on kavas pikendada ka kontorite lahtiolekuaegu ja renoveerida mõningaid praegu kehvas korras rendiruume.
Paaveli sõnul on liitmise eesmärk parandada teenuse kättesaadavust ja tõsta selle kvaliteeti. Nüüd hakkab üksja sama asutus pakkuma nii tööotsinguid toetavaid meetmeid kui hüvitisi maksma.
Muutuste käigus tahab amet loobuda liigsest bürokraatiast ja uuendada oma vananenud infosüsteemi nii dokumendihalduses kui klienditeeninduses.
Kui 2008. aastal oli administratiivkulu ühe registreeritud töötu kohta 5500 krooni, siis tulevikus peaks see jääma 2500 krooni piiresse. Esialgu tuleb aga Paaveli sõnul teha uue süsteemi käivitamiseks hulk ühekordseid kulutusi.
Sirje Niitra
- Üksikasjad
Esmaspäeval otsustas töötukassa nõukogu tõsta töötuskindlustusmaksu kolme protsendini juba selle aasta 1. juunist, töötukassa väljamaksete kärbete üle vaidlused aga veel jätkuvad.
«Kui valitsus kinnitab meie otsuse ja töötuskindlustusmaks tõuseb, siis sel aastal töötukassa miinusesse ei lähe,» lausus sotsiaalminister Hanno Pevkur.
Varem oli teada, et töötuskindlustusmaks tõuseb 1. juulist 0,9 protsendilt 1,5 protsendile.
«Tööandjate keskliidu ja ametiühingute esindajatel olid jalad kõvasti maas ja kumbki ei liikunud kuhugi poole,» iseloomustas Pevkur õhkkonda töötukassa nõukogu koosolekul.
Pevkuri sõnul pole maksutõusust hoolimata pääsu 1. juulist jõustuvas uues töölepinguseaduses lubatud senisest palju suuremate hüvitiste kärpest.
Kõige suurema löögi all on lubadus hakata maksma hüvitist omal soovil töölt lahkunuile. Pevkur märkis, et ametiühinguliidrid on nõus kaaluma selle hüvitise liigi edasi lükkamist kuni 2013. aastani. 1. juulist peaks omal soovil ja poolte kokkuleppel töölt lahkunud hakkama saama hüvitist 40 protsenti keskmisest palgast. Seda lubadust on tööandjate esindajad ka kõige teravamalt kritiseerinud.
Pevkur märkis, et pakkus pooltele kompromissina, et hüvitiste suurused oleks 1. juulist pisut väiksemad ja tööandjad vastutasuks oleks nõus maksma omalt poolt rohkem koondamishüvitisi. Uus seadus nimelt ütleb, et tööandja maksab omast taskust ainult ühe kuu koondamisraha, ülejäänu tuleb töötukassast.
Hüvitise määrad tõusevad samuti 50-lt 70-le esimesel 100 päeval. Ja sealt edasi 40-lt 50-le protsendile keskmisest töötasust.
Aga nagu märgitud, siis hoolimata juba täna varavalges alanud konsultatsioonidest, kokkulepet selles osas ei tulnud.
Valitsus külmutas 1. juunist maksed teise pensionisambasse, mistõttu inimeste palgad maksutõusu tõttu otseselt väheneda ei tohiks. Küll kasvab tööandjate maksukoormus, kes peavad 0,3 asemel 1 protsendi brutopalgast töötukassasse maksma.
Eesti Töötukassa nõukogu esimehe Harri Taliga sõnul oli tänase otsuse langetamine möödapääsmatu, arvestades registreeritud töötute arvu pidevat suurenemist. «Et seadus kohustab töötukassat maksma hüvitisi kõigile töötutele, kellel on selleks õigus, peab vajalik raha laekuma töötuskindlustusmaksetest,» lisas Taliga.
Andrus Karnau
Lehekülg 1416 / 1653